czwartek, 28 września 2017

James Dyson zainwestuje 2,5 miliarda funtów w "całkowicie inny" elektryczny samochód

Brytyjski wynalazca, którego firma pracuje nad pojazdem od 2015 roku, mówi, że zostanie wprowadzony w 2020 roku.
Brytyjski wynalazca Sir James Dyson ogłosił plany budowy samochodu elektrycznego, który będzie "całkowicie inny" od obecnych modeli i jego sprzedaż rozpocznie się w 2020 r.

Milioner, który zrewolucjonizował odkurzacz, powiedział, że 400 inżynierów w Wiltshire pracuje od 2015 roku nad projektem o wartości 2,5 mld funtów.

Żaden prototyp nie został jeszcze zbudowany, ale Dyson powiedział, że silnik elektryczny samochodu jest gotowy, a dwa różne typy akumulatorów, nad którymi pracują, stwierdził, że są obecnie bardziej wydajne, niż w obecnie istniejących samochodach elektrycznych.

Dyson, powiedział, że konsumenci będą musieli "poczekać i zobaczyć", jaki chcemy wydać samochód: "obecnie nie mamy stworzonego podwozia... Zaczynamy od podstaw. To, co robimy jest dość odmienne."

Jednak, powiedział, że konstrukcja zostanie oparta na "wszystkim o technologii" i ostrzegł, że będzie, to drogi samochód do kupna. Podczas, gdy nie określił ceny, powiedział: "Może lepszą postacią, jest to, ile pieniędzy będzie potrzebne do odłożenia."

Powiedział, że od dawna zajmuje się zanieczyszczeniem cząstek stałych silnika wysokoprężnego, a podczas projektowania filtrów takich silników stwierdził, że pojazdy elektryczne są najlepszym sposobem na postęp.

Dyson powiedział: "Ja nie jestem Johnn'em - ostatnio od samochodów elektrycznych. To było moją ambicją od 1998 r., kiedy została odrzucona przez przemysł, który szczęśliwie tworzył brudne pojazdy i rządy, które na to pozwalały.

Powiedział, że samochód będzie wliczany do brytyjskiego eksportu, choć prawdopodobnie zostanie wyprodukowany na bliskim wschodzie. Podczas, gdy Wielka Brytania pozostała "frontrunnerem" dla bazy produkcyjnej, dodał, że: "Wybieramy najlepsze miejsce, aby to zrobić i gdzie, to zrobimy... Wszędzie, gdzie zrobimy akumulator, tam właśnie wyprodukujemy samochód. Widzimy, bardzo duży rynek dla tego samochodu na dalekim wschodzie... Chcemy być blisko, gdzie są nasze rynki i wierzę, że daleki wschód reaguje [na elektryczność] szybciej, niż Wielka Brytania czy Europa.

Wynalazca powiedział, że rozszerzenie swoich planów ogłosił, gdy ambicja Dysona w sprawie w sprawie opracowania nowej formy samochodu zasilanego akumulatorowo została przypadkowo ujawniona w dokumencie rządowym w ubiegłym roku.

Wskazówką, co do kierunku drogi przyszła, gdy Dyson nazwał go odkurzaczem bezworkowym, a potem suszarkami do ręczników "airblade", zapowiadając w zeszłym roku inwestycję w wysokości 1 mld funtów w technologię akumulatorową. Rekrutacja personelu wyższego szczebla z branży producentów motoryzacyjnych podwyższyła spekulacje.

Dyson ogłosił kolejne przeznaczenie 1 mld funtów na projektowanie prototypu i kolejne 500 mln funtów na koszty powiązane - co daje łącznie 2,5 mld funtów. Prace badawczo-rozwojowe nad samochodem będą kontynuowane w nowym obiekcie zbudowanym w Hullavington z czasów II wojny światowej, w pobliżu siedziby Dysona w Malmesbury, w Wiltshire.

Samochód ma prawdopodobnie rywalizować z ekskluzywnymi samochodami produkowanymi przez firmę Tesla z Doliny Krzemowej - innego nietradycyjnego producenta samochodów, założonego przez wybitnego wynalazcę i inżyniera, Elona Muska. Ale Dyson, powiedział, że "nie będzie, to sportowy samochód."

Najtańszy samochód marki Tesla, model 3, ma kosztować, co najmniej 35 000 funtów, który będzie sprzedawany w Wielkiej Brytanii w przyszłym roku, a model S kosztuje od 62 000 do 130 000 funtów z dodatkami.

Firma Dysona zainwestowała w robotykę i badania AI w swoich istniejących produktach, ale pojazd Dysona prawdopodobnie nie będzie miał większego stopnia autonomii, niż inne nowe samochody. Twórca wydał sceptyczną nutę nad samochodami bez kierowcy: "Myślę, że całkowita jazda bez użycia rąk jest trochę oddalona."

Powstali brytyjscy producenci samochodów zmierzają obecnie do budowania pojazdów czysto elektrycznych, chociaż mają obawy dotyczące kosztów, technologii akumulatorów i infrastruktury ładowania. Jaguar Land Rover ogłosił plany opracowania wersji elektrycznych lub hybrydowych wszystkich swoich modeli do roku 2020, a w przyszłym roku, chce sprzedawać samochód całkowicie elektryczny, podczas, gdy BMW powiedział, że zbudował elektryczne Mini w Oksfordzie - wszyscy podążają za bestsellerowym Nissanem Leaf, zbudowanym w Sunderland.

Źródło: https://www.theguardian.com/technology/2017/sep/26/james-dyson-electric-car-2020

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz